Direktlänk till inlägg 31 augusti 2009

Tomater och andra tunga saker

Av Maria Lönn - 31 augusti 2009 07:39

Jag har blivit en liten trädgårdmästare och har numer två tomatplantor på min balkong. Jag tycker det är fantastiskt spännande. Jag vet inte så mycket om plantor och fick förra veckan för mig: att här ska planteras grönsaker. Jag gick till Mitre 10 och plockade på mig tomater och paprika och annanas. Gladeligen spatserade jag till kassan när jag även plocka på mig en balkonglåda. “hur långt emellan plantorna måste det vara?” frågade jag. “Ja, sisådär en 50 cm.” “Vadå, då har ju jag bara plats för två stycken tomatplantor i lådan”, var mitt svar. Varpå kassören skrattade och sa: “Du kan inte odla tomater i balkonglådor, du måste ha en trädgård.” Skam den som ger sig tänkte jag och insisterade på att jag minsann skulle odla tomater. “Ja, ja” svarade kassören, då får du köpa en sån där tunna sa han och pekade längst bak i affären. Han pekade på en gigantisk tunna. Ja, det var ju inget att snacka om, bara att plocka på sig den där tunnan samt två säckar jord och mina två plantor. “Var har du bilen?”frågade han. “nej nej, jag har ingen bil, jag går.” Kassören skrattade igen. Satan, vad tugnt det var ,jag gick längst gatan och släpade tunnan bakom mig. Till sist kom en thailänska fram till mig och frågade om jag ville ha hjälp. Kan ni tänka er vad jag svarade. “nej, det är ingen fara jag bor här nära intill, inte långt kvar.” Jag verkar ha någon slags förkärlek för att släpa på saker, för jag lyckats alltid att kånka saker fram och tillbaka. Jaha, sa hon och jag forsatte att nu istället pressa tunnan framför mig. Som tur var, var det en ytterst snäll thailänska som vägrade att ge sig, hon kom tillbaka och sa. “Vi bär den tillsamman.” Sagt och gjort, vi bar den hem till mig och vilken tur att hon hjälpte mig, för jag var helt slut. Men, nu har jag iaf två tomatplantor på balkongen. Jag tycker de växer lite dåligt, men nu har min trädgårdsexpert till moster berättat att man bör ha gödning, så det är vad jag ska inhandla!

 
 
Ingen bild

Maria

31 augusti 2009 15:41

Åh du ska odla Australiensiska tomater, coolt!








Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Lönn - 13 juli 2010 07:41

Jag älskar små byar/samhällen där alla glatt hälsar på dig och ännu bättre när det finns en vilda western feeling över det hela. Sådär så man nästan väntar sig en tumble weed rulla förbi några meter framför ens fötter, samtidigt som en banjo (nej det...

Av Maria Lönn - 6 april 2010 10:21

Jag har varit på road trip. Jag gillar road trip - skarpt. Den kan vara hur kort eller hur lång som helst, men jag gillart! Jag och Helen åkte till Mudgee. Jag kan sammanfatta visiten som fin, jätterolig, udda halvöde by och galen BnB ägare som bara ...

Av Maria Lönn - 23 mars 2010 23:09

Jag har varit lite uttråkade på sistone, och igår nådde det en liten kulmen när tennisen blev inställd, jag glömde plånboken och allt blev pannkaka på kvällen. När väl plånboken var hittad och jag spatserat iväg till Franklins för att handla lite mat...

Av Maria Lönn - 22 mars 2010 07:31

Idag har jag labbat med radioaktiva ämnen. Det är ju inte alls som det borde vara, dvs att jag helt plötsligt får oanade krafter och kan klättra på husfasader, flyga eller bara helt plötsligt kan höra vad folk 200 meter bort pratar om. Nix- inget, ja...

Av Maria Lönn - 17 mars 2010 06:07

Nu har jag precis mailat Helen och jag avslutade mailet med att skriva: "Nu ska jag minsann blogga", så då är det bara att börja plita ner några ord. Vi har några nya kineser på labbet och de heter ju jättekonstiga saker, jag har ingen chans att ko...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards