Alla inlägg den 23 mars 2010

Av Maria Lönn - 23 mars 2010 23:09

Jag har varit lite uttråkade på sistone, och igår nådde det en liten kulmen när tennisen blev inställd, jag glömde plånboken och allt blev pannkaka på kvällen. När väl plånboken var hittad och jag spatserat iväg till Franklins för att handla lite mat fick jag se en frukt jag aldrig sett förut. Den hade skal som ett päron men var stenhård och liknade i formen en kronärtskocka. Jag kom på den brilianta iden att jag minsann skulle prova en ny frukt och var på väg att stoppa ner den i min korg. Jag är lite nojig av mig och började tänka på murklor som måste förvällas innan de kan ätas eller fugu, den japanska giftiga fisken. Däreftersåg jag för mitt inre hur jag satt och gnagde på ett bananskal eller åt passionsfrukter hela och kom på att det vore nog bra och veta hur den här frukten skulle ätas på bästa sätt. Så inte ont anande gick jag fram till en äldre dag, jag valde henne noggrant för jag tänkte att damer kan sina frukter. Hon tittade på mig och sa: Det är nog ett custard apple och det är bara ett ripp off för det är inte mkt att äta för det dyra priset." Jaha, men hur äter man den? svarade jag. "Man delar den mitt itu och gröper ur den som en passionsfrukt, men det är jobbigt att skopa, inte mkt gott" I mitt huvud hade jag redan bestämt mig för att köpa frukten så jag funderade på om jag kanske skulle lämna tillbaka åpplet och sen hämta den när damen var försvunnen. När damen plötsligt ryckte frukten ur handen på mig och spatserade iväg till en anställd på Franklins och sa: "kan du dela den här mitt itu så att den här flickan kan få smaka hon vet inte vad det är och ni kan ju inte sälja frukter som folk inte vet vad det är!" Jag försökte lite ursäktande säga att det inte spela så stor roll och att jag inte behövde smaka, utan bara ville veta vad det var." Damen lyssnade inte på vad jag sa utan tvingade den anställde att hämta managern. Till managern berättade hon att jag var hennes kusin från landet och skulle lämna sydney imorgon och var tvungen att få redag på vad custard aple var. Jag stog bara häpen bredvid. Därefter tvingade hon iväg den stackars managern till att dela på äpplet, samtidigt som jag försökte släta över det hela, till ingen nytta. När managern gått berättade hon högt och tydligt om hur ofta hon köpte frukt och om hur man inte skulle ge sig utan alltid kräva vad man vill ha, ja hon ville helt enkelt lära mig hur man blev en äkta frukthandlare. Efter många om och men fick jag till slut mitt custard apple, delat mitt itu och det visade sig att det inte var moget, men jag skulle plasta in det och äta det imorgon (idag) Det ska bli spännande och se vad det smakar.

Ovido - Quiz & Flashcards