Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Headbutting och midsommar

Av Maria Lönn - 17 juni 2009 07:42

Är det inte konstigt att man, utan att så mkt att blinka, kan sjunga en sång, som man inte hört på 20 år, eller iaf sjungit. Idag var jag med för en PR fotgrafering för IKEAs midsommarfirande. För denna fotografering söktes svenska personer. Vad jag inte visste var att de sökte blonda personer. Jag är inte det minsta blond, inte ens i närheten. Jag hade sagt detta när jag pratade med de ansvariga på telefon, men antagligen trodde de automatisk att jag åtminstone var ljushårig -fel, fel, fel. Jag är nästan svarthårg. Därför fick jag under hela fotograferingen gå under namnet “the darkhaired”. Fotografen gillade när vi dansade armkrok, så det fick vi göra om och om igen. Jag och min danspartner fick upp en väldans fart i armkroken. Samtidigt, sa fotografen “titta utåt!”. Oj, oj oj, vad jag snurrade. Jag blev helt yr. Tänk vad gör man inte för konsten...

Iaf, tillbaka till sångerna. Utan att blinka kunde jag dansa i ring och sjunga sju vackra flickor, en låt som jag inte sjungt på säkert 20 år. Tänk om jag kunde ha ett sådant minne när det gäller kemiska formler, eller forskning. Där glömmer jag minsann viktig information och där är det inte info jag läst 20 år tillbaka i tiden, utan snarare vad jag läste veckan innan, eller ännu värre, dagen innan.
En annan sak jag måste berätta är ett midsommarfirande jag var på för kanske 4 år sedan. Jag firade midsommar i Skövde, med hela familjen. Jag och mina systrar fick för oss att vi skulle gå ner till bolognerskogen och dansa runt midsommarstången (nu tänker ni, jamen då har du ju sjungt alla midsommarsånger för bara 4 år sedan, återigen- fel, fel, fel). Förutom att jag av misstag headbuttade en liten kille, var det en mycket underlig upplevelse. Den ansvariga damen för dansadet verkade hittat på alla sånger själv, ännu värre verkade det som om hon helt slumpmässigt bara satt ihop ord för att göra en sång. Jag kommer bara ihåg en strof. Den gick så här:
“lunka på, lunka på, i din gamla kofta” lite av melodin från lunka på, men inte helt.

 
 
MariaG

MariaG

17 juni 2009 08:53

Aahh Midsommar! Jag längtar så. Nu när man är förälder är det ju inte bara ett krav att man dansar, man måste dansa fult också! Det ser jag fram emot på midsommar. Jag ska dansa så fult så fult och Isabella ska skämmas. Kul med fotograferingen! Jag förstår att det var viktigt för dem med blondt hår, det har alla i Sverige. Att de inte slängde fram en Agnetafältskogsperuk åt dig...

http://www.aglioolioegiuliano.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Lönn - 13 juli 2010 07:41

Jag älskar små byar/samhällen där alla glatt hälsar på dig och ännu bättre när det finns en vilda western feeling över det hela. Sådär så man nästan väntar sig en tumble weed rulla förbi några meter framför ens fötter, samtidigt som en banjo (nej det...

Av Maria Lönn - 6 april 2010 10:21

Jag har varit på road trip. Jag gillar road trip - skarpt. Den kan vara hur kort eller hur lång som helst, men jag gillart! Jag och Helen åkte till Mudgee. Jag kan sammanfatta visiten som fin, jätterolig, udda halvöde by och galen BnB ägare som bara ...

Av Maria Lönn - 23 mars 2010 23:09

Jag har varit lite uttråkade på sistone, och igår nådde det en liten kulmen när tennisen blev inställd, jag glömde plånboken och allt blev pannkaka på kvällen. När väl plånboken var hittad och jag spatserat iväg till Franklins för att handla lite mat...

Av Maria Lönn - 22 mars 2010 07:31

Idag har jag labbat med radioaktiva ämnen. Det är ju inte alls som det borde vara, dvs att jag helt plötsligt får oanade krafter och kan klättra på husfasader, flyga eller bara helt plötsligt kan höra vad folk 200 meter bort pratar om. Nix- inget, ja...

Av Maria Lönn - 17 mars 2010 06:07

Nu har jag precis mailat Helen och jag avslutade mailet med att skriva: "Nu ska jag minsann blogga", så då är det bara att börja plita ner några ord. Vi har några nya kineser på labbet och de heter ju jättekonstiga saker, jag har ingen chans att ko...

Ovido - Quiz & Flashcards