Direktlänk till inlägg 19 juni 2009

svarta madame

Av Maria Lönn - 19 juni 2009 07:12

 Idag är det midsommar och vi ska fira a'la Sverige. Jag bakade rulltårta igår. Jag hade varken elvisp eller långpanna, så jag vispade till armen blev öm. Avsaknaden av långpanna gjorde sedan att smetan rann ut över hela ugnen. Detta ledde i sin tur naturligtvis till ett rökfyllt rum och återigen fick jag njuta av min brandvarnare. Det känns som om den går på var och varannan dag. Jag gissar att mina grannar tror att jag är en glad hobbypyroman. Med tanke på alla de ljus jag tänder nuförtiden är jag ju lite av en eldfuttare. Men det är så mysigt. Något som inte är så mysigt är min mörkrädsla. Eftersom jag redan tidigare har skrivit och löjliga saker jag är rädd för, tänkte jag fortsätta.


Svarta madame, svarta madame visa dig! Efter att man skulle uttalat dessa ord och tittat mot en spegel i ett mörkt rum skulle man antingen se vågor, en kniv eller, ve och fasa, svarta madame. Jag lekte den här leken några gånger som barn och såg aldrig något annat än de där vågorna och vågorna var inte ens vågor utan mer ett diagonalt streck. Jag inbillade mig dock att det var vågor, eftersom det var vad man skulle se. 

Jag var mörkrädd som liten och mörkrädd är jag fortfarande. Min badrumsdörr här i Sydney slås igen automatiskt och det även ganska fort. Det kan ge mig lite lätt panik, om jag av någon anledning hamnar i badrummet utan att tänt ljuset. Då står jag där i ett becksvart litet rum. Om jag skulle stå med ansiktet mot min toaspegel, vilket jag oftast gör, får jag alltid panik och börjar tänka på svarta madame. Jag måste då snabbt ut ur badrummet. Nu låter jag som en vettvilling som inte kan separera barnlekar från verklighet. Naturligtvis vet jag att man inte ser svarta madame, men det spelar ingen roll jag blir ändå hiskeligt rädd och rusar ut med andan i halsen.


En annan sak som jag brukar bli rädd för är en sekvens från tv-serien twin peaks. Det var ett klipp där Laura Palmers mamma tänkte tillbaka på den dagen då Laura försvann. Mamman gick då in i Lauras rum för att kolla om hon är där. Vad hon inte märkte när detta hände, men som hon ser som en syn i efterhand, är att Bob, den läskiga mannen, sitter i ett hörn, gömd bakom Lauras säng. Det är ett klipp som får mig att rysa när jag tänker tillbaka på det. Kommer jag in i ett mörkt rum och kollar mig om, kan jag ibland få en rädd känsla av att Bob ska skymta bakom ngn möbel. Han har aldrig gjort det hittills.


Glad midsommar och grattis på födelsedagen Sofia!


 
 
love

love

19 juni 2009 07:43

Vilket lag hejar du på?
Jag hejar på AIK.
PS:Vad fin blogg du har

http://aik-.bloggagratis.se

 
MariaG

MariaG

19 juni 2009 11:34

Det där klippet tänker jag också på ibland, Maria. Det är filmhistoriens vidrigaste ögonblick, har aldrig varit så rädd, huuu!!!

http://www.aglioolioegiuliano.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Lönn - 13 juli 2010 07:41

Jag älskar små byar/samhällen där alla glatt hälsar på dig och ännu bättre när det finns en vilda western feeling över det hela. Sådär så man nästan väntar sig en tumble weed rulla förbi några meter framför ens fötter, samtidigt som en banjo (nej det...

Av Maria Lönn - 6 april 2010 10:21

Jag har varit på road trip. Jag gillar road trip - skarpt. Den kan vara hur kort eller hur lång som helst, men jag gillart! Jag och Helen åkte till Mudgee. Jag kan sammanfatta visiten som fin, jätterolig, udda halvöde by och galen BnB ägare som bara ...

Av Maria Lönn - 23 mars 2010 23:09

Jag har varit lite uttråkade på sistone, och igår nådde det en liten kulmen när tennisen blev inställd, jag glömde plånboken och allt blev pannkaka på kvällen. När väl plånboken var hittad och jag spatserat iväg till Franklins för att handla lite mat...

Av Maria Lönn - 22 mars 2010 07:31

Idag har jag labbat med radioaktiva ämnen. Det är ju inte alls som det borde vara, dvs att jag helt plötsligt får oanade krafter och kan klättra på husfasader, flyga eller bara helt plötsligt kan höra vad folk 200 meter bort pratar om. Nix- inget, ja...

Av Maria Lönn - 17 mars 2010 06:07

Nu har jag precis mailat Helen och jag avslutade mailet med att skriva: "Nu ska jag minsann blogga", så då är det bara att börja plita ner några ord. Vi har några nya kineser på labbet och de heter ju jättekonstiga saker, jag har ingen chans att ko...

Ovido - Quiz & Flashcards